زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

جوانه گیاه (قرآن)





از مراحل رشد گیاه که در آیات قرآن به آن اشاره شده، «جوانه ردن» است.


۱ - اولین مرحله رشد



جوانه زدن بذر، اوّلين مرحله رويش گیاه:
۱. «إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى‌ ...؛همانا خداوند شكافنده دانه و هسته است....»
۲. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ‌ ... وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‌ عَلى‌ سُوقِهِ‌ ...؛ حضرت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ فرستاده خداست، و كسانى كه همراه اویند ... و صفت آنها در انجیل (عیسی) همانند زرعى است كه (خداوند) جوانه‌هاى آن را (از اطرافش) برآورده و تقویت كرده تا كلفت و ستبر شده و بر ساقه‌هاى خود ایستاده....»

۲ - تعجب از جوانه



جوانه زدن گياهان، موجب تعجّب كشاورزان:
«... كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‌ عَلى‌ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ‌ ...؛... همانند زرعى است كه (خداوند) جوانه‌هاى آن را (از اطرافش) برآورده و تقویت كرده تا كلفت و ستبر شده و بر ساقه‌هاى خود ایستاده به طورى كه كشاورزها را به اعجاب وامى‌دارد....»

۳ - منشأ جوانه



خداوند، منشأ جوانه زدن دانه‌ها و هسته‌هاى گياهان:
«إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى‌ ...؛همانا خداوند شكافنده دانه و هسته است....»

۴ - تفکر در جوانه



لزوم مطالعه و تأمّل، در جوانه زدن و رويش گياهان از زمین:
«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ‌ • أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا • ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا • فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا؛پس انسان باید به خوراک خویش بنگرد (تا دست قدرت حق را ببیند). ما آب را به ریزش خاصى فرو ریختیم (به شكل باران و برف و تگرگ). سپس این زمین را شكافتیم شكافتنى (متناسب حال گیاهان و درختان و چشمه‌ها). پس در آن دانه‌اى رویانیدیم (با اقسام مختلف و بى‌شمار).»»

۵ - آیه بودن جوانه



جوانه زدن بذر گياهان در بستر خاک، نمودى روشن از آیات خداوند:
۱.«وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ‌ • سُبْحانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ‌ ...؛و نشانه‌اى (روشن، نشانه زمینى در اثبات توحید و قدرت ما و حشر مردم) براى آنها همین زمین مرده است كه ما آن را (به دادن نیروى حیات و قابلیت انبات) زنده كردیم و حبوباتى از آن بیرون آوردیم كه از آن مى‌خورند.منزه است آن كه همه جفت‌ها را آفریده از آنچه زمین مى‌رویاند (مانند درختان، گیاهان و حیوانات)....»»
۲. «أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ‌ • أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ؛آیا آنچه را كشت مى‌كنید دیده‌اید؟ آیا شما آن را مى‌رویانید یا ما رویاننده‌ایم؟» «زرع» به معنای رویاندن و نمو بخشیدن است و استفهام در آیه انکاری است. یعنی شما در رویش دانه کاشته شده و نمو آن نقشی ندارید.

۶ - علت جوانه



نزول آب با برکت از آسمان، سبب جوانه زدن و روييدن بذر گياهان:
۱. «وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً فَأَنْبَتْنا بِهِ جَنَّاتٍ وَ حَبَّ الْحَصِيدِ • وَ النَّخْلَ باسِقاتٍ لَها طَلْعٌ نَضِيدٌ؛و از آسمان آبى پرخیر و بركت (به صورت باران و برف و تگرگ) فرود آوردیم پس به وسیله آن باغ‌ها (ى پردرخت) و دانه‌هاى دروكردنى رویانیدیم. و درختان بلند قامت و باردار خرما را كه خوشه‌هاى روى هم چیده و (در هر خوشه) میوه‌هاى روى هم چیده دارند.»
۲. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجاً • لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً • وَ جَنَّاتٍ أَلْفافاً؛و از بادهاى فشارآورنده (به ابر) و ابرهاى متراكم درهم فشرده، آب ریزان فراوانى (به صورت باران و برف و تگرگ) فرود آوردیم. تا به وسیله آن دانه‌ها و گیاهان را (از دل خاک) بیرون آوریم. و باغ‌هایى با درختانى انبوه و در هم پیچیده‌.»
۳. «أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا • ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا • فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا؛آب را به ریزش خاصى فرو ریختیم (به شكل باران و برف و تگرگ). سپس این زمین را شكافتیم شكافتنى (متناسب حال گیاهان و درختان و چشمه‌ها). پس در آن دانه‌اى رویانیدیم (با اقسام مختلف و بى‌شمار).»

۷ - پانویس


 
۱. انعام/سوره۶، آیه۹۵.    
۲. فتح/سوره۴۸، آیه۲۹.    
۳. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۱۱۳.    
۴. فتح/سوره۴۸، آیه۲۹.    
۵. انعام/سوره۶، آیه۹۵.    
۶. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۳۵۴.    
۷. عبس/سوره۸۰، آیات۲۴-۲۷.    
۸. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۶، ص۱۴۴.    
۹. یس/سوره۳۶، آیه۳۳.    
۱۰. یس/سوره۳۶، آیه۳۶.    
۱۱. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۳۷۲.    
۱۲. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۳۷۶.    
۱۳. واقعه/سوره۵۶، آیه۶۳.    
۱۴. واقعه/سوره۵۶، آیه۶۴.    
۱۵. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۳، ص۲۴۹.    
۱۶. ق/سوره۵۰، آیه۹.    
۱۷. ق/سوره۵۰، آیه۱۰.    
۱۸. نبا/سوره۷۸، آیات۱۴-۱۶.    
۱۹. عبس/سوره۸۰، آیات۲۵-۲۷.    


۸ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱۰، ص۸۰، برگرفته از مقاله «جوانه گیاه».    


رده‌های این صفحه : جوانه | گیاه | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.